Veelgestelde vragen

  • Bent u verhuisd naar postcodegebied 3811? Dan kan u zich bij ons in de praktijk inschrijven. Woont u al in postcodegebied 3811 en heeft u al een huisarts in de buurt? Dan kan u zich niet bij ons inschrijven vanwege de toenemende werkdruk.

  • U kunt in het ziekenhuis of bij uw behandeling (bijvoorbeeld bij een psycholoog) dokter Janssen of dokter Aanstoot doorgeven, zodat uw gegevens naar ons toe worden gestuurd. 

  • U kunt in dit geval met ons bellen. Zo kunnen we samen naar een passende oplossing zoeken.

  • Wij krijgen veel vragen over verwijzingen en recepten, bijvoorbeeld na een verhuizing.

    Er wordt vaak gevraagd om een nieuwe verwijzing van de huisarts. Dit is echter meestal NIET nodig.

    Situaties bij verwijzingen:

    U bent nog onder behandeling in een ziekenhuis of kliniek.

    • Uw huidige behandelaar maakt een verwijzing. Hij of zij vraagt uw nieuwe specialist van het nieuwe ziekenhuis of kliniek de zorg over te nemen. Dit kan met een verwijzing. Uw behandelaar moet dan ook uw dossier naar het nieuwe ziekenhuis of de nieuwe kliniek sturen.
    • Zolang u niet ontslagen bent uit zorg, is de specialist de verwijzer. Het maakt niet uit of dit langer dan 1 jaar geleden is. De huisarts hoeft dus geen nieuwe verwijzing te maken.

    U krijgt begeleiding van de GGZ en u moet worden doorverwezen.

    • Uw GGZ-behandelaar maakt een verwijzing naar uw nieuwe GGZ-behandelaar. Dit kan ook als u van basis GGZ naar specialistische GGZ gaat. En het kan ook als u verhuist naar een andere regio. De huisarts hoeft geen nieuwe verwijzing te maken.

    U kunt dit allemaal ook rustig nalezen op www.verwijsafspraken.nl

  • Zolang u in behandeling bent bij een specialist, maakt de specialist uw recepten. Ook de stoprecepten.

    Mogelijk herhaalde uw vorige huisarts dit wel voor u. Maar wij herhalen deze medicatie niet. Wij zien dit als een belangrijke veiligheidsmaatregel. Wij kunnen namelijk niet controleren of u de juiste medicatie krijgt. En ook niet of het de juiste dosering en de juiste duur is. Daarnaast kunnen wij ook niet controleren of u de juiste controles krijgt. Het is dus voor uw eigen veiligheid. Wij vragen uw begrip hiervoor.

    Hoeft u niet meer bij de specialist terug te komen, bijvoorbeeld omdat het al langere tijd goed gaat? En vraagt hij of zij de huisarts de zorg weer over te nemen? Dan zullen we vanaf dat moment WEL de medicatie herhalen. Dit gebeurt altijd nadat wij een brief van de specialist hebben ontvangen. 

  • Als behandelend arts mag je geen geneeskundige verklaringen voor ziekte, vakantie of keuringen afgeven over eigen patiënten.

    U kunt dit nalezen op: https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/geneeskundige-verklaring.htm

  • De zorg door de huisartsenpraktijk valt niet onder uw eigen risico. Dat gaat om alle telefoontjes, spreekuren en visites. Dit geldt ook voor alle contacten met doktersassistentes of praktijkondersteuners.

    Sommige zorg door de huisarts valt WEL onder het eigen risico. Het gaat om:

    • Onderzoek dat we niet in onze eigen praktijk kunnen doen, bijvoorbeeld foto’s, bloedonderzoek of urinekweken
    • Verwijzingen naar een specialist
    • Een injectie krijgen op het spreekuur 
    • Medicatie voorgeschreven krijgen

    De huisarts is niet verantwoordelijk voor de kosten die bij u in rekening worden gebracht. De huisarts heeft namelijk geen zicht op de hoogte van het bedrag dat andere zorgaanbieders in rekening kunnen brengen. Ook is de huisarts er niet van op de hoogte of u eventueel een eigen bijdrage voor bepaalde zorg moet betalen. U kunt dit zelf navragen bij uw zorgverzekeraar. Soms is dit afhankelijk van uw verzekering.

  • Dat komt door de zorgverzekeraars. Zorgverzekeraars bepalen welk merk medicijnen zij vergoeden. En welke niet. Zij bepalen dus ook welk merk medicijnen de apotheken moet leveren. Daar heeft de apotheek of huisarts geen enkele invloed op. Het voorkeursmerk van de zorgverzekeraar is vaak tijdelijk. Meestal tussen de 3 en 12 maanden. Het merk kan dus zelfs vaker veranderen. Zorgverzekeraars proberen namelijk elke keer de goedkoopste medicijnen in te kopen. Wilt u toch uw oude merk pillen? Dan moet u dit zelf betalen. Wij als huisartsen en apothekers vinden dit ook erg vervelend. We hebben op landelijk niveau onze zorgen hierover gedeeld.

  • Voor alle onderzoeken geldt dat u zelf verantwoordelijk bent voor het opvragen van uw uitslag. Zie voor meer informatie: Uitslag medisch onderzoek

  • Helaas komt het regelmatig voor dat patiënten niet verschijnen op een afspraak. Dit is vervelend voor de huisarts maar ook voor andere patiënten, die anders op dat tijdstip terecht hadden gekund. Wij vragen u daarom bij verhindering ons tijdig te bellen, zodat wij deze spreekuur plekken weer kunnen gebruiken.

    Na de eerste keer niet verschijnen zonder bericht belt onze assistente u of u ontvangt een email. Hierin wordt u eraan herinnerd dat wij bij een volgende keer niet verschijnen een rekening naar u zullen sturen, conform de landelijke richtlijnen van onze beroepsvereniging LHV. Het tarief bedraagt € 20,00. 

    Let op: deze nota wordt niet door uw zorgverzekering vergoed en zult u zelf moeten betalen.

  • Het is belangrijk om na te denken over het laatste stuk van uw leven. Wat zijn uw vragen, wat zijn uw wensen en verwachtingen? Denken en praten over doodgaan vinden de meeste mensen niet makkelijk. Voor uzelf en de mensen om u heen is het vaak moeilijk om erover te beginnen. Toch is het wel heel belangrijk om dit te bespreken. Het kan ook zijn dat u meer wilt weten of euthanasie. Het is belangrijk om dit te bespreken met uw huisarts. Hiervoor kunt u afspraak maken op het spreekuur. 

    Tevens vindt u op thuisarts.nl meer informatie over vragen rondom het levenseinde en over niet reanimeren (met bijbehorende formulieren zoals een niet-reanimeren verklaring en een wilsbeschikking).

    Ik denk na over mijn wensen voor zorg en behandeling.

    Ik wil nadenken over reanimatie

  • Heeft u een compliment over een van onze medewerkers? Of een goede tip? Laat het ons weten! Geef dit door aan uw huisarts of aan de assistente. Of stuur een mail aan info@huisartsenpraktijkamersfoort.nl.

    Heeft u een klacht? Bespreek dit dan met uw huisarts. Dan gaan we ons best doen om uw klacht op te lossen. In onze huisartsenpraktijk proberen wij u zo goed mogelijk te helpen en leren wij graag van uw klacht. Zo kunnen wij namelijk de kwaliteit van onze zorgverlening verbeteren. U kunt hiervoor een afspraak maken op de praktijk of een mail sturen naar info@huisartsenpraktijkamersfoort.nl. Dan nemen wij contact met u op.

    Komt u er met ons niet uit? Dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris probeert samen met u en de zorgverlener alsnog tot een goede oplossing te komen. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. U kunt uw klacht indienen via deze website: https://www.skge.nl/klacht-indienen

  • In onze praktijk doen wij geen rijbewijskeuringen. U kunt hiervoor kijken op de website van het CBR. Voor reizigersvaccinaties adviseren wij contact op te nemen met de GGD of met uw zorgverzekering. Zij kunnen u ook vertellen of u een vergoeding kunt krijgen. 

  • Wijzigingen kunt u gemakkelijk via onderstaand formulier doorgeven. 

    Wijzigingsformulier - Huisartsenpraktijk Amersfoort


    • Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ